onsdag 17 juli 2024

Intressentdialoger, workshops och seminarier är oftast slöseri med tid.


 Jag har först noterat några få insiktsfulla och frustrerande inlägg om Almedalen. Först de vanliga kommentarerna:

-Det var såå trevligt och att mötas på riktig gör att vi nu kan samarbeta effektivt över gränserna.

-För att lyckas med med klimatfrågorna så måste vi samarbeta. Det var vi alla överens om. Leverantörer och kunder. Offentliga och privata organisationer.

-Offentlig upphandling innebär enorma möjligheter.

-Alla var överens om att vi måste göra mer, fantastiskt.

-Nu kommer CSRD och då kommer det vara omöjligt att komma undan hållbarhetsfrågorna.

-Plasten är också ett stort problem, återvinn mera.

-PFAS måste förbjudas

Sedan insikten: -Det sa vi visst förra året också och åren dessförinnan. Nästa år lär vi säga samma sak igen men då har CO2-halten i atmosfären stigit ytterligare samt en hel del annat fortsatt. 

Man kan väl lugnt påstå att det är otroligt lätt att vara överens om värdegrunder och att hitta en ospecifik koncensus i hur det borde vara. Jag förstår bara inte hur de som betalar dessa sammankomster resonerar? Vad är syfte och mål med alla dessa dialoger som tycks helt sakna struktur?

Jag kan gå på ett seminarium på temat hållbarhet och inte höra någon skillnad mot vad jag hörde för 20 år sen.  Jag har deltagit i menlösa workshops med post-it lappar där vi fått tillbaka avskrifter om vad folk TYCKER. Jag har deltagit i intressentdialoger, men inte en enda som är meningsfull som har resulterat i någon tydlig förändring. De fungerar lika bra som en kvällstidningsjournalist som frågar folk på stan om vad de tycker om ränteläget.

Jag förstår inte hur de som jobbar med hållbarhet faktiskt står ut? Är de nöjda med en uppdragsgivare eller chef som är helt kravlös och tycks sakna idéer om hur man kan vinna i hållbarhet? Är de nöjda med det ständiga mantrat om att allt är så komplext och svårt, så därför har ingen någon som helst förväntan. Eller om alla dessa pengar som betalas ut till ansökningar, där de som är fräckast tar hem potten och rycker undan resurser som kunde gått till riktig omställning?

Jag söker mig till de som faktiskt har högre ambitioner och tackar vanligtvis nej till alla dessa dialoger och seminarier om de inte kan visa smartare frågeställningar, därför att det är slöseri med dyrbar tid och rätt deprimerande. 

Vill du, som jag, ha något helt annat? Då har jag bra förslag att ge dig. Det finns alla möjligheter och jag har berört dessa i tidigare inlägg men tiden blir allt knappare. Hör av dig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar